|
|
Uchwała nr XXI/158/2004 Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach z dnia 28.05.2004 w sprawie regulaminu postępowania o udzielenie dotacji związanych z wykonywaniem zadań innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 118 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 15, poz. 148 z późniejszymi zmianami), Rada Miejska w Czerwionce-Leszczynach postanawia: §1 Regulamin postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, określający tryb udzielania dotacji, sposób jej rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconych zadań innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Treść regulaminu stanowi załącznik do uchwały. §2 Tracą moc: uchwała nr VIII/122/99 Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach z dnia 1 lipca 1999 r. w sprawie trybu postępowania obejmującego udzielanie dotacji z budżetu gminy i miasta podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych wykonującym cele publiczne w ramach zadań gminy oraz uchwała nr I/6/2001 z dnia 26 stycznia 2001 r. zmieniająca uchwałę nr VIII/122/99. §3 Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi gminy i miasta. §4 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Regulamin postępowania o udzielenie dotacji związanych z wykonywaniem zadań innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie §1 - Prawo otrzymywania dotacji z budżetu gminy i miasta na podstawie niniejszego regulaminu przysługuje podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku.
- Dotacje przyznawane w trybie niniejszej uchwały mogą być udzielane na realizację celów publicznych związanych z wykonywaniem zadań gminy i miasta innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
§2 - Dotacja może być udzielona po wyborze oferty podmiotu zamierzającego realizować wyodrębnione zadanie publiczne.
- Podmiot wnioskujący o przyznanie dotacji ze środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
- Podmiot wnioskujący o przyznanie dotacji na realizację wyodrębnionego zadania pobiera druk oferty i przedkłada go w Urzędzie Gminy i Miasta w Czerwionce-Leszczynach w terminie do 10 września roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma być udzielona dotacja.
- Wzór oferty, o której mowa w pkt 3, stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu.
- Oferta powinna być kompletna, zawierać wszystkie wymagane informacje oraz powinna być podpisana zgodnie z przepisami o składaniu oświadczeń woli obowiązującymi w podmiocie ubiegającym się o dotacje.
- Skarbnik Gminy i Miasta weryfikuje oferty pod względem formalno-prawnym i przekazuje do właściwych merytorycznie wydziałów Urzędu Gminy i Miasta.
- Wydział Urzędu nadzorujący oferty pod względem formalno - prawnym wydaje opinię o celowości realizacji zadania przez podmiot oraz o tym, czy zadania wskazane w ofercie można zrealizować efektywniej w sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.
- Zbiorcze zestawienie ofert zaopiniowanych przez wydziały merytoryczne wydziały przekazują do Skarbnika Gminy i Miasta do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, w który ma być udzielona dotacja.
§3 - Burmistrz Gminy i Miasta - zwany dalej Burmistrzem, do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym dotacja ma być udzielona, powołuje Komisję do spraw udzielania dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku.
- Komisja sporządza propozycję wykazu zadań własnych gminy, które zostaną powierzone do realizacji podmiotom wymienionym w §1 wraz z proponowanymi kwotami dotacji.
- Burmistrz podejmuje decyzję o umieszczeniu zadań w projekcie uchwały budżetowej. Wykaz tych zadań umieszcza się w objaśnieniach do projektu uchwały budżetowej.
- W ciągu 2 tygodni od uchwalenia przez Radę Miejską uchwały budżetowej Komisja, o której mowa w ust. 1, dokonuje wyboru kandydatów do zawarcia umów dotacji spośród podmiotów, które przedstawiły najkorzystniejsze oferty na realizację zadań własnych gminy. Listę kandydatów przedstawia się do zatwierdzenia Burmistrzowi, który w uzasadnionych przypadkach może odmówić zgody na zawarcie umowy dotacji.
- Ocenie Komisji nie podlegają wnioski dotyczące zadań przewidzianych do realizacji na podstawie odrębnych przepisów lub w trybie określonym w ustawie Prawo zamówień publicznych.
§4 - Burmistrz może w ciągu roku budżetowego wystąpić z inicjatywą ogłoszenia postępowania w celu wyłonienia najkorzystniejszej oferty lub ofert na realizację zadania publicznego, które zostanie sfinansowane z budżetu gminy i miasta, w tym w drodze przeniesienia wydatków z rezerwy budżetowej.
- W ciągu 2 tygodni od podania w publicznym ogłoszeniu terminu składania ofert, właściwy merytorycznie wydział Urzędu Gminy i Miasta weryfikuje oferty pod względem formalno-prawnym i wydaje opinię o celowości realizacji zadania przez podmiot. O negatywnej opinii wydziału bezzwłocznie informowany jest podmiot składający ofertę, który w ciągu 3 dni ma prawo złożyć odwołanie wraz z dodatkowymi wyjaśnieniami do Burmistrza. Może on przed dniem, o którym mowa w ust. 4 uwzględnić odwołanie podmiotu.
- Oferty składane są na formularzach zgodnie z załącznikiem do niniejszego Regulaminu.
- W ciągu 7 dni od wydania opinii, o której mowa w ust. 2 Komisja, o której mowa w §3 ust. 1 dokonuje wyboru kandydatów do zawarcia umów dotacji spośród podmiotów, które przedstawiły najkorzystniejsze oferty na realizację zadań własnych gminy. Listę kandydatów przedstawia się do zatwierdzenia Burmistrzowi, który w uzasadnionych przypadkach może odmówić zgody na zawarcie umowy dotacji.
§5 Informacje o podmiotach, którym przyznano dotacje podlegają podaniu do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej. §6 - Udzielenie dotacji z budżetu gminy i miasta następują na podstawie umowy.
- Umowa powinna określać w szczególności:
- opis zadania,
- termin wykonania zadania,
- kwotę dotacji,
- tryb płatności,
- tryb kontroli wykonywanego zadania,
- sposób rozliczania dotacji, zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji i dotacji wykorzystanej niezgodnie z umową.
§7 - Do obowiązków Wydziałów Urzędu Gminy i Miasta nadzorującego merytorycznie wykonywane zadanie należy przeprowadzanie kontroli terminowości i rzetelności jego realizacji, zarówno w trakcie realizacji zadania jak i po jego zakończeniu.
- Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół.
- Wyniki kontroli przedstawiane są Burmistrzowi w terminie 14 dni po przeprowadzonej kontroli (w przypadku kontynuacji zadania), a w przypadku zakończenia zadania w terminie 21 dni po przeprowadzonej kontroli.
- Jeżeli zadanie wykonywane jest przez okres dłuższy niż rok budżetowy, wyniki kontroli przedstawiane są Burmistrzowi nie później niż do 30 stycznia następnego roku.
- Skarbnik Gminy i Miasta sporządza zbiorczą informację o wynikach przeprowadzonych kontroli i przedstawia ją Burmistrzowi w terminie do końca lutego następnego roku.
§8 - Dotacje udzielane z budżetu gminy i miasta niewykorzystane w całości lub wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem bądź umową, podlegają zwrotowi do tego budżetu wraz z odsetkami ustawowymi jak dla zaległości podatkowych.
- Odsetki, o których mowa w ust. 1, nalicza się odpowiednio od dnia przekazania dotacji.
- Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub naruszeniem postanowień zawartej umowy wyklucza prawo do ubiegania się o przyznanie dotacji przez kolejne 3 lata.
§9 - Podmioty otrzymujące dotacje są obowiązane prowadzić w celu rozliczenia dotacji ewidencję księgową, zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U.
z 2002 r. nr 76, poz. 697 z późniejszymi zmianami). - W razie nieprowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, podmiot obowiązany jest do prowadzenia ewidencji księgowej dotyczącej zadania, na które podmiot otrzymał dotację. W przeciwnym wypadku pobrana w danym roku dotacja podlega zwrotowi do budżetu gminy na zasadach określonych w §8.
§10 - Dotacje są realizowane w formie przelewu środków na konto podmiotu dotowanego.
- Organ dotujący przekazuje dotację w terminach ustalonych w zawartej umowie.
- Po zakończeniu realizacji zadania podmiot otrzymujący dotację zobowiązany jest do złożenia informacji o realizacji zadania objętego dotacją w zakresie i terminach określonych w umowie o udzielenie dotacji.
Dokument można pobrać bezpośrednio ze strony w formacie PDF (75 KB).
|