Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny
Biuletyn Informacji Publicznej
Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny
Strona główna Gmina Urząd Gminy i Miasta
Praca Urzędu Informacje Urzędu Rada Miejska
Gmina i miasto Czerwionka-Leszczyny Uchwały Rady Miejskiej z 2004 roku
Szukanie w serwisie
Deklaracje majątkowe radnych
Komisje Rady Miejskiej
Kluby radnych
Plany i programy
Uchwały Rady Miejskiej z 2007 roku
Sprawozdania

Uchwała nr XX/149/2004 Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach z dnia 30.04.2004 w sprawie przystąpienia gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny do stowarzyszenia gmin i powiatów pod nazwą Ogólnopolska Federacja Młodzieżowych Samorządów Lokalnych

Na podstawie art. 18 ust. 1, art. 84 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 2 ustawy z dnia 7.04.1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. nr 79 poz. 855), Rada Miejska w Czerwionce-Leszczynach postanawia:

§1

Przystąpić do stowarzyszenia gmin i powiatów pod nazwą Ogólnopolska Federacja Młodzieżowych Samorządów Lokalnych, działającego podstawie statutu stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały.

§2

Zabezpieczyć w budżecie gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny środki finansowe na opłacenie corocznych składek członkowskich.

§3

Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny.

§4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Załącznik do uchwały nr XX/149/2004

Statut Ogólnopolskiej Federacji Młodzieżowych Samorządów Lokalnych (stowarzyszenia gmin i powiatów)

uchwalony 16 maja 1998 r. ze zmianami wprowadzonymi 2 lutego 1999 roku, 17 marca 2000 roku, 20 kwietnia 2002 roku oraz 28 kwietnia 2003 roku.
(wersja jednolita)

I. Zadania Federacji

§1

Ogólnopolska Federacja Młodzieżowych Samorządów Lokalnych ma na celu wspieranie udziału przedstawicieli młodzieży w pracach samorządu terytorialnego, w formie młodzieżowych rad miejskich (lub podobnych), poprzez:

  1. reprezentowanie członków we wspólnych sprawach na forum ogólnopaństwowym i międzynarodowym,
  2. inicjowanie i opiniowanie projektów aktów prawnych, dotyczących młodzieży w zakresie działania samorządów terytorialnych,
  3. propagowanie wymiany doświadczeń w zakresie zadań własnych gmin i powiatów, dotyczących problematyki młodzieżowej i z udziałem młodzieży,
  4. inspirowanie i podejmowanie wspólnych inicjatyw, mających na celu poszerzanie udziału młodzieży w życiu publicznym gmin i powiatów polskich,
  5. inspirowanie i podejmowanie wspólnych inicjatyw, służących kulturalnemu rozwojowi gmin i powiatów, nawiązywaniu przez nie korzystnych kontaktów zagranicznych oraz wymiany edukacyjnej, kulturalnej, sportowej i innej,
  6. prowadzenie pracy informacyjnej, konsultacyjnej i programowej, mającej na celu wspólne rozwiązywanie problemów w zakresie poszczególnych dziedzin działalności samorządu terytorialnego, które dotyczą młodzieży,
  7. prowadzenie działalności wydawniczej, szkoleniowej i promocyjnej, dotyczącej problematyki Federacji i jej członków.

§2

  1. Federacja reprezentuje w zakresie dotyczącym działalności młodzieżowych rad i problematyki młodzieżowej interesy gmin i powiatów zrzeszonych.
  2. Federacja jest organizacją ponadpartyjną i niezależną światopoglądowo.

II. Osobowość prawna

§3

Federacja jest stowarzyszeniem gmin i powiatów.

§4

Federacja wykonuje swoje zadania w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§5

  1. Oświadczenia woli oraz wszelkie dokumenty na mocy, których Federacja zaciąga zobowiązania materialne wobec osób trzecich, muszą zawierać podpisy prezesa (lub wiceprezesa) i innego członka Zarządu.
  2. Zarząd w drodze uchwały może określić rodzaj i wysokość zobowiązań materialnych, które samodzielnie może zaciągnąć prezes Federacji lub wiceprezes.

§6

Siedzibą Federacji jest Koszalin. Terenem działania Federacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

III. Członkostwo Federacji

§7

Członkami zwyczajnymi Federacji mogą być gminy i powiaty polskie, w których przy radach gminnych lub powiatowych działają młodzieżowe rady lub podobne struktury. Członków przyjmuje Zarząd Federacji. Warunkiem członkostwa jest podjęcie przez radę gminną lub powiatową uchwały o przystąpieniu gminy do Federacji.

§8

Członkowie zwyczajni Federacji zobowiązani są do płacenia składek na rzecz Federacji i popierania jej działalności.

§9

Członkowie zwyczajni Federacji mają prawo korzystać z usług Federacji, jej urządzeń oraz brać udział w organach Federacji i w wyborach tych organów.

§10

  1. Utrata członkostwa zwyczajnego Federacji następuje poprzez:
    1. wystąpienie z Federacji na mocy uchwały rady gminnej lub powiatowej,
    2. likwidację młodzieżowej rady lub podobnej struktury,
    3. pozbawienie członkostwa w Federacji na mocy uchwały Zarządu Federacji, w przypadku zalegania z opłatą składek członkowskich, przez co najmniej dwa lata; przysługuje przy tym prawo odwołania się do Zgromadzenia Ogólnego (Kongresu) Federacji.
  2. W przypadku wystąpienia z Federacji, utrata członkostwa następuje automatycznie. Fakt ten potwierdza uchwała Zarządu Federacji o charakterze deklaratywnym.
  3. Utrata członkostwa Federacji powoduje wygaśnięcie wszelkich wzajemnych zobowiązań.

§11

  1. Członkami wspierającymi Federacji mogą zostać osoby prawne, popierające zadania statutowe Federacji na podstawie uchwały Zgromadzenia Ogólnego Federacji.
  2. Członkowie wspierający zobowiązani są do płacenia składek na rzecz Federacji i popierania jej działalności.
  3. Przedstawiciele członków wspierających mogą brać udział w pracach Federacji, korzystać z jej urządzeń oraz uczestniczyć w Zgromadzeniu Ogólnym Federacji bez biernego prawa wyborczego. W pozostałych głosowaniach każdemu członkowi wspierającemu przysługuje jeden głos.
  4. Utrata członkostwa wspierającego następuje w wyniku wystąpienia z Federacji lub na podstawie uchwały Zgromadzenia Ogólnego Federacji.

IV. Fundusze Federacji

§12

Fundusze Federacji tworzy się:

  1. ze składek członkowskich,
  2. z opłat pobieranych od członków Federacji za jego czynności dokonywane w interesie i na zlecenie danego członka Federacji, a stanowiących zwrot wyłożonych kosztów,
  3. z dochodów z działalności gospodarczej Federacji,
  4. z dotacji,
  5. z darowizn i zapisów na rzecz Federacji.

§13

Federacja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetów gmin i powiatów.

§14

Składki członkowskie ustala się w wysokości proporcjonalnej do liczby mieszkańców gminy lub powiatu - członka Federacji, według danych GUS, na koniec czerwca poprzedniego roku. Wysokość składek członkowskich i ich termin płatności, proponowane przez Zarząd Federacji, uchwala Zgromadzenie Ogólne.

V. Organy Federacji

§15

Organami Federacji są: Zgromadzenie Ogólne, Zarząd, Komisja Rewizyjna.

Zgromadzenie Ogólne

§16

Zgromadzenie Ogólne (Kongres) jest organem stanowiącym i kontrolnym Federacji.

§17

  1. W skład Zgromadzenia Ogólnego wchodzą przedstawiciele młodzieżowych rad, delegowani odpowiednimi uchwałami przez młodzieżowe rady działające przy radach gminnych lub powiatowych, które przystąpiły do Federacji, a także delegaci członków zwyczajnych i wspierających, z zastrzeżeniami zawartymi w §11.
  2. Gminy oraz powiaty należące do Federacji mają prawo delegowania do Zgromadzenia Ogólnego po jednym przedstawicielu. Uchwała młodzieżowej rady o wyborze delegata wymaga zatwierdzenia przez radę gminy lub powiatu. Delegat zobowiązany jest do złożenia sprawozdania ze Zgromadzenia Ogólnego radzie gminy lub powiatu. W Zgromadzeniu Ogólnym mogą na koszt gmin lub powiatów uczestniczyć także obserwatorzy z poszczególnych gmin oraz powiatów.
  3. W Zgromadzeniu Ogólnym w głosowaniu w sprawach dotyczących wyboru władz i uchwalania budżetu każda gmina oraz powiat dysponuje liczbą głosów zależną od liczby mieszkańców według następującej zasady:
    • gminy i powiaty o liczbie mieszkańców powyżej 500 tys. - 4 głosy,
    • gminy i powiaty o liczbie mieszkańców powyżej 200 tys. do 500 tys. - 3 głosy,
    • gminy i powiaty o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys. do 200 tys. - 2 głosy,
    • gminy i powiaty o liczbie mieszkańców 50 tys. i mniej - 1 głos.
  4. We wszystkich pozostałych sprawach każdej gminie oraz powiatowi przysługuje jeden głos.

§18

Zgromadzenie Ogólne jest najwyższą władzą Federacji. Do wyłącznych kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

  1. kształtowanie działalności programowej Federacji,
  2. uchwalanie Statutu Federacji, regulaminu obrad Zgromadzenia Ogólnego, ordynacji wyborczej i dokonywanie w nich zmian,
  3. wybór i odwoływanie prezesa Federacji, Zarządu lub poszczególnych jego członków oraz Komisji Rewizyjnej,
  4. uchwalanie budżetu Federacji oraz określanie sposobów wydatkowania środków finansowych pochodzących ze składek członkowskich,
  5. uchwalanie wysokości i terminów płatności składek członkowskich,
  6. przyjmowanie sprawozdań prezesa z działalności Zarządu,
    1. przyjmowanie rocznego bilansu finansowego, zaopiniowanego przez Komisję Rewizyjną,
  7. rozpatrywanie odwołań w sprawie pozbawienia członkostwa w Federacji,
  8. likwidacja Federacji.

§19

  1. Posiedzenie zwyczajne Zgromadzenia Ogólnego zwołuje prezes Federacji, co najmniej raz do roku. Termin i miejsce obrad ustala Zarząd. Propozycję porządku obrad ustala prezes Federacji.
  2. Posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego otwiera prezes Federacji. Funkcję prezydium Zgromadzenia sprawuje Zarząd Federacji.

§20

Nadzwyczajne posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego zwołuje prezes Federacji na wniosek, co najmniej połowy członków Federacji, zawierający proponowany porządek obrad.

§21

  1. Zaproszenia na posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego wysyłane są najpóźniej na 21 dni przed posiedzeniem zwyczajnym i na 14 dni przed posiedzeniem nadzwyczajnym. Do zaproszenia powinny być dołączone: proponowany porządek obrad i materiały dotyczące tego porządku.
  2. Na wniosek, co najmniej 1/5 delegatów do Zgromadzenia Ogólnego Federacji, zgłoszony przynajmniej na 10 dni przed terminem Zgromadzenia, Zarząd uzupełnia porządek obrad i dodatkowo powiadamia o tym członków.
  3. Na uzasadniony wniosek gminy lub powiatu - członka Federacji, zgłoszony przynajmniej przed terminem Zgromadzenia, Zarząd Federacji może uzupełnić porządek obrad Zgromadzenia; o uzupełnieniu tym Zarząd powiadamia dodatkowo wszystkich członków Federacji.
  4. Wnioski o uzupełnienie porządku obrad Zgromadzenia, zgłoszone w późniejszym terminie, jak również podczas obrad Zgromadzenia Ogólnego, wymagają pisemnego poparcia przynajmniej 10% obecnych na Zgromadzeniu delegatów.

§22

  1. Zgromadzenie Ogólne zwołane prawidłowo jest ważne w przypadku udziału w nim przedstawicieli przynajmniej połowy gmin i powiatów należących do Federacji (członków zwyczajnych).
  2. Dla uchwalenia likwidacji Federacji wymagana jest obecność przedstawicieli, co najmniej 2/3 liczby członków zwyczajnych Federacji.
  3. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem:
    1. zmiany Statutu Federacji, do której wymagana jest bezwzględna większość głosów,
    2. likwidacji Federacji, do której wymagana jest większość głosów 2/3, z zachowaniem warunku z punktu 2,
    3. wyboru i odwołania Prezesa Federacji, członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej, który to wybór następuje bezwzględną większością ważnie oddanych głosów; wniosek o odwołanie przed upływem kadencji winien być złożony na piśmie.

Zarząd Federacji

§23

  1. Zarząd Federacji składa się z 4 do 7 członków wybieranych w bezpośrednich i tajnych wyborach przez Zgromadzenie Ogólne na okres dwuletniej kadencji.
  2. Do Zarządu może zostać wybrana osoba, która nie jest delegatem do Zgromadzenia Ogólnego Federacji.
  3. Kadencję Zarządu kończy sprawozdanie Komisji Rewizyjnej i złożony przez nią wniosek o udzielenie ustępującemu Zarządowi absolutorium. Wniosek o udzielenie absolutorium jest rozpoznawany przez Zgromadzenie Ogólne.

§24

  1. Zarządowi przewodniczy prezes Federacji wybierany przez Zgromadzenie Ogólne.
  2. Pozostałych członków Zarządu wybiera Zgromadzenie Ogólne na wniosek prezesa Federacji.
  3. Zarząd spośród swoich członków wybiera od 1 do 2 wiceprezesów.
  4. Zakres czynności dla poszczególnych członków Zarządu określa Zarząd na wniosek prezesa Federacji.

§25

Członkowie ustępującego Zarządu urzędują do czasu ukonstytuowania się nowego Zarządu.

§26

  1. Utrata mandatu członka Zarządu następuje na skutek zrzeczenia się mandatu lub odwołania uchwałą Zgromadzenia Ogólnego.
  2. Utrata mandatu członka Zarządu powoduje zwolnienie ze wszystkich czynności i funkcji, które członek Zarządu pełnił w charakterze przedstawiciela Federacji we wszelkich instytucjach i organizacjach, po uprzednim rozliczeniu się z powierzonych obowiązków w terminie 1 miesiąca.

§27

W przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu Zgromadzenie Ogólne dokonuje na najbliższym posiedzeniu wyborów uzupełniających. Gdy jednak liczba członków Zarządu zmniejszy się o ponad 50% składu, powinno być zwołane posiedzenie nadzwyczajne Zgromadzenia Ogólnego dla dokonania wyborów uzupełniających.

§28

Członkowie Zarządu i komisji problemowych powoływanych przez Zarząd pełnią swe funkcje społecznie.

§29

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego,
  2. przygotowywanie projektów uchwał na posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego,
  3. opracowanie regulaminu obrad Zgromadzenia i ordynacji wyborczej,
  4. przyjmowanie członków Federacji,
  5. powoływanie komisji problemowych i uchwalanie regulaminów ich pracy, przy czym przewodniczących komisji wybierają komisje,
  6. delegowanie przedstawicieli Federacji do innych organizacji, instytucji oraz podpisywanie umów i porozumień o współpracy,
  7. określenie sposobu wykonywania obsługi administracyjnej Federacji, ewentualne uchwalenie regulaminu pracy sekretariatu Federacji i powołanie jego kierownika,
  8. przyjmowanie dotacji, darowizn i zapisów,
  9. wykonywanie budżetu i zarządzanie majątkiem Federacji,
  10. podejmowanie uchwał dotyczących sposobu prowadzenia działalności gospodarczej Federacji,
  11. realizacja zadań nie zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji innych organów Federacji,
  12. ustalanie terminu i miejsca obrad Zgromadzenia Ogólnego,
  13. powoływanie i likwidacja jednostek terenowych, określenie zasięgu ich działania, zadań oraz siedziby.

§30

Posiedzenia Zarządu odbywają się, co najmniej 6 razy w roku. Zwoływane są przez prezesa Federacji. Na żądanie 3 członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej zawierające wskazanie porządku obrad, prezes zobowiązany jest zwołać posiedzenie Zarządu w ciągu miesiąca od daty otrzymania żądania. O terminach posiedzeń Zarządu prezes informuje Komisje Rewizyjną.

§31

Posiedzenia Zarządu są prawomocne przy obecności ponad połowy składu Zarządu, w tym prezesa lub wiceprezesa. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów.

§32

Zaproszenia na posiedzenia Zarządu powinny być dostarczone na tydzień przed terminem posiedzenia, z dołączonymi materiałami dotyczącymi porządku obrad.

§33

  1. Prezes Federacji reprezentuje Federację na zewnątrz.
  2. Prezes Federacji kieruje pracą Zarządu, zwołuje jego posiedzenia oraz zwołuje i prowadzi posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego.
  3. Prezes nadzoruje działalność kierownika sekretariatu Federacji.

Komisja Rewizyjna

§34

  1. Zgromadzenie Ogólne wybiera na okres dwuletniej kadencji Komisję Rewizyjną w składzie 3 osób spośród delegatów do Zgromadzenia Ogólnego.
  2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego Komisji.
  3. Odwołanie Komisji Rewizyjnej lub jej członka przez Zgromadzenie Ogólne przed upływem kadencji następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.
  4. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrola zgodności działań organów Federacji ze Statutem Federacji i uchwałami Zgromadzenia Ogólnego;
    2. kontrola wykonania budżetu przez Zarząd;
    3. kontrola działalności jednostek terenowych.
  5. Do członków Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio przepisy §28 Statutu.

VI. Terenowe jednostki organizacyjne

§35

  1. Dla sprawnej realizacji zadań wynikających ze statutu, Zarząd Federacji może powoływać terenowe jednostki organizacyjne, zwane dalej "jednostkami".
  2. Terenowe jednostki organizacyjne nie mogą posiadać osobowości prawnej.

§36

  1. Działalnością jednostki kieruje zarząd jednostki, powoływany przez Zarząd Federacji w drodze uchwały na okres rocznej kadencji.
  2. Skład osobowy zarządu jednostki oraz podział kompetencji jego członków, określa Zarząd Federacji.
  3. Jednostka reprezentowana jest przez prezesa jednostki.
  4. Posiedzenia zarządu jednostki zwołuje prezes jednostki z własnej inicjatywy, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu. O terminie i miejscu posiedzeń zarządu jednostki, prezes jednostki informuje prezesa Federacji. Prawo zwołania posiedzenia zarządu jednostki przysługuje także prezesowi Federacji.

§37

Do zakresu działania zarządu jednostki należy:

  1. wykonywanie uchwał Zgromadzenia Ogólnego Federacji oraz Zarządu Federacji,
  2. uchwalanie budżetu jednostki i zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego z działalności jednostki,
  3. zarządzanie majątkiem Federacji w ramach posiadanych pełnomocnictw,
  4. organizowanie działalności gospodarczej jednostki oraz nadzór i kontrola nad tą działalnością; zgodę na prowadzenie działalności gospodarczej wydaje Zarząd Federacji określając jednocześnie zasady jej prowadzenia,
  5. zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach posiadanych upoważnień.

§38

Oświadczenia woli oraz wszelkie dokumenty na mocy, których jednostka Federacji zaciąga zobowiązania materialne wobec osób trzecich, muszą zawierać podpis prezesa jednostki.

§39

Jednostka wykonuje swoje zadania na własną odpowiedzialność w ramach przyznanych przez Zarząd Federacji pełnomocnictw.

§40

Szczegółowy tryb i zasady działania poszczególnych jednostek określa regulamin uchwalony przez Zarząd Federacji.

VII. Likwidacja Federacji

§41

  1. W przypadku uchwalenia przez Zgromadzenie Ogólne likwidacji Federacji, Zgromadzenie dokonuje wyboru Komisji Likwidacyjnej.
  2. Majątek Federacji ulega przy likwidacji podziałowi pomiędzy członków, w stosunku proporcjonalnym do składek członkowskich wniesionych do Federacji w ciągu całego okresu uczestnictwa w Federacji.
  3. W razie likwidacji Federacji bez możliwości posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego w wymaganym składzie Komisją Likwidacyjną staje się Zarząd.

VIII. Przepisy przejściowe i końcowe

§42

  1. Komitet Założycielski Federacji zwołuje pierwsze posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego w trybie przewidzianym w Statucie dla zwoływania nadzwyczajnego posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego.
  2. W czasie głosowania dotyczącego projektu Statutu Federacji przedstawionego przez Komitet Założycielski Federacji, każdemu delegatowi przysługuje 1 głos.
  3. W czasie głosowania, dotyczącego zmian w Statucie Federacji, przedstawionych przez Komisję Statutową powołaną przez I Zgromadzenie Ogólne (Kongres Założycielski), każdemu delegatowi przysługuje 1 głos.

Powrót do pozostałych uchwał

 

Osoba odpowiedzialna za treść strony: Kazimiera Gorzawska, Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, ul. Parkowa 9, pok. nr 9, 44-230 Czerwionka-Leszczyny, tel.: (32) 431 27 96 w. 35, e-mail: br@czerwionka-leszczyny.com.pl
Biuletyn redaguje: Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, ul. Parkowa 9, tel.: (0 32) 431 33 55, e-mail: rgim@czerwionka-leszczyny.com.pl
Data wytworzenia: 2004.04.30
Data udostępnienia: 2006.03.09 16:31:06
Liczba odwiedzin strony: 1459 (ostatnie odwiedziny 2024.12.20 07:53:01)

Rejestr zmian strony    Redakcja biuletynu    Instrukcja obsługi    Informacje nieudostępniane 
e-mail: e-mail   
Strona główna ] [ Gmina ] [ Urząd Gminy i Miasta ] [ Praca Urzędu ] [ Informacje Urzędu ] [ Rada Miejska ]
Copyright © 2003-2006 Urząd Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny