|
|
Uchwała nr XVII/121/2004 Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach z dnia 12.02.2004 w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny na 2004 rok Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), w związku z art. 4' ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2002 r. nr 147 poz. 1231 z późn. zm.), Rada Miejska w Czerwionce-Leszczynach postanawia: §1 Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny na 2004 rok, którego treść stanowi załącznik do niniejszej uchwały. §2 Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny. §3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega podaniu do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta oraz w prasie lokalnej. Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny na 2004 rok Do zadań własnych gminy należy prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu, których realizacja prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, uchwalanego corocznie przez Radę Gminy. Program ten stanowi część strategii integracji i polityki społecznej i jest realizowany przez pełnomocnika burmistrza do spraw profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Działania w zakresie zadań określonych w programie inicjuje Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Źródłem środków finansowych na realizację zadań programu są środki pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Diagnoza sytuacji i zasoby lokalne umożliwiające rozwiązywanie problemów alkoholowych Na podstawie wskaźników opracowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych można oszacować, że dla gminy Czerwionka-Leszczyny przy ogólnej liczbie 41 320 mieszkańców, ok. 12% czyli 4 960 osób (w tym 1 650 dzieci) doznaje szkód spowodowanych występowaniem problemów alkoholowych. Ze względu na szczególną rangę tych problemów, ich rozwiązywanie staje się jednym z ważnych elementów integracji i polityki społecznej. Na terenie gminy limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), który ustalony został na 140 (w tym 92 sklepy i 48 lokali) wykorzystany jest na poziomie 136, co stanowi 1 punkt sprzedaży na 304 mieszkańców. Ilość wszystkich zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, z których korzysta się na przestrzeni roku kształtuje się na poziomie 415, w tym: - do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo - 183 zezwolenia,
- powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu - 116 zezwoleń,
- powyżej 18% zawartości alkoholu - 116 zezwoleń.
Pomoc osobom z problemami alkoholowymi odbywa się poprzez współpracę z zakładami lecznictwa odwykowego w zakresie leczenia i terapii osób uzależnionych od alkoholu oraz motywowanie ich do podjęcia leczenia jako działania prowadzone w punkcie konsultacyjnym, który także zajmuje się prowadzeniem konsultacji, grup wsparcia i udzielaniem porad. W roku 2003 w wyniku działań prowadzonych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a także w punkcie konsultacyjnym udzielono ok. 1 070 informacji, konsultacji i porad w zakresie zgłaszanych problemów alkoholowych oraz ok. 380 motywacji do ograniczenia nadużywaniem alkoholu w ramach prowadzonych zajęć grup wsparcia. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2003 roku prowadziła 53 sprawy (w tym 8 spraw z ubiegłego roku oraz 45 nowych wniosków) w zakresie objęcia leczeniem odwykowym zgłaszanych osób, z czego 27 spraw zakończono, a 26 spraw pozostaje do rozpatrzenia w roku bieżącym. Uzyskano 17 opinii biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu. Do sądu skierowano 12 wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego. Straż Miejska udzieliła 22 pouczeń w związku z wnoszeniem lub spożywaniem alkoholu w miejscach objętych zakazem (park, skwer, obręb sklepu), nakładając 6 mandatów karnych za popełnione wykroczenia. Ponadto podjęła 16 interwencji wobec osób pijanych (w tym 4 w związku z zakłócaniem porządku publicznego) oraz zanotowała 5 zatrzymań kierowców, którzy kierowali pojazdami w stanie po spożyciu alkoholu. Wraz z członkami Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przeprowadzone zostały w 48 placówkach handlowych kontrole przestrzegania zasad oraz warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Ośrodek Pomocy Społecznej na przestrzeni 2003 roku objął różnymi formami pomocy 1 508 rodzin, tj. 4 780 osób. W 93 rodzinach (tj. 267 osób) występuje znaczny problem alkoholowy. W tegorocznej ogólnopolskiej akcji "Zachowaj trzeźwy umysł", w placówkach szkolnych wystawiono spektakle teatralne o problematyce uzależnień. W szkołach podstawowych "Dzień wagarowicza", który obejrzało 760 uczniów oraz "Trudne powroty" dla 160 uczniów. W gimnazjach "Kolejka", który obejrzało 1360 uczniów. W Zespole Szkół przeprowadzono program profilaktyczny "Noe", w którym uczestniczyło 160 osób. W zakresie programów środowiskowych dofinansowano w ramach dotacji realizację na 3 obozach letnich organizowanych przez ZHP dla 92 uczestników, program profilaktyczno-wychowawczy "Zuch" oraz pobyt na nich dla 32 dzieci i młodzieży. Na terenie gminy działają grupy samopomocowe : grupa AA "Krokus" oraz grupa AL-Anon "Godność". Cele i założenia programu - Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszanie rozmiarów i natężenia tych, które aktualnie występują oraz tworzenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi.
- Konstruowanie i utrwalanie modelu trzeźwego stylu życia u osób nadużywających alkoholu oraz promocja postaw abstynenckich.
- Profilaktyka i edukacja w środowisku lokalnym w zakresie zagrożeń uzależnieniami ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.
- Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób i rodzin z problemem alkoholowym przez objęcie ich formami pomocy psychospołecznej i prawnej oraz zajęciami grup wsparcia.
- Tworzenie koalicji środowiskowej służącej zmniejszaniu i rozwiązywaniu problemów patologii społecznej z uwzględnieniem przemocy i zaniedbania w rodzinie.
- Eliminowanie z rynku alkoholowego naruszeń prawa, które wynika z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Zadania programu - Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu oraz udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Współpraca z placówkami leczenia uzależnień oraz biegłymi sądowymi w zakresie leczenia i terapii osób nadużywających alkoholu oraz badań i opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego.
- Prowadzenie oraz finansowanie działalności punktu konsultacyjnego jako miejsca pierwszego pomocnego kontaktu dla osób z problemami alkoholowymi.
- Udzielanie informacji o możliwościach pomocy i leczenia odwykowego oraz porad psychospołecznych i prawnych dla osób w sprawach związanych z uzależnieniami i przemocą w rodzinie.
- Wprowadzenie procedury "Niebieskie Karty" do działań gminnej komisji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Diagnozowanie osób i zgłaszanych problemów wynikających z nadużywania alkoholu poprzez konsultacje indywidualne, a następnie udział osób z problemem alkoholowym w zajęciach pomocowych dla grup wsparcia.
- Podejmowanie przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działalności zmierzającej do podjęcia leczenia odwykowego przez osoby uzależnione, poprzez motywację lub zastosowanie zobowiązania sądowego.
- Tworzenie alternatywnych form spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży poprzez finansowanie zakupu sprzętu do ich realizacji.
- Dofinansowanie programów profilaktyczno-wychowawczych oraz pobytu dzieci i młodzieży na biwakach i obozach socjoterapeutycznych.
- Uruchomienie świetlicy środowiskowej dla dzieci i młodzieży.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Zakup i rozpowszechnianie literatury tematycznej oraz programów profilaktycznych traktujących o problemach uzależnień.
- Realizacja profesjonalnych programów profilaktycznych typu "Noe" oraz autorskich programów szkolnych i środowiskowych dla dzieci i młodzieży z uwzględnieniem elementów programu - "Drugi elementarz", "Nasze spotkania", "Spójrz inaczej".
- Prezentacje spektakli teatralnych dotyczących problemów uzależnień (narkotyki, alkohol, nikotyna) oraz form przemocy i agresji.
- Propagowanie oraz wspieranie trzeźwych obyczajów w ramach organizowanych lokalnie imprez rozrywkowo-sportowych promujących modę na trzeźwy styl zabawy oraz spędzania czasu wolnego.
- Organizacja różnych form gminnych konkursów w zakresie wiedzy tematycznej, profilaktyki problemowej, promocji zdrowia i życia bez nałogów.
- Prowadzenie społecznej edukacji związanej z profilaktyką problemów alkoholowych i narkomanii poprzez prelekcje, pogadanki i wykłady oraz artykuły w prasie lokalnej.
- Udział w kampanii medialnej "Zachowaj Trzeźwy Umysł" oraz innych regionalnych i ogólnopolskich akcjach dotyczących problematyki uzależnień.
- Szkolenia dla grup zawodowych oraz dla osób, które zajmują się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz wynikającymi z nich patologiami.
- Podejmowanie działań integrujących psychoprofilaktykę z aktywnością sportową poprzez środowiska pracujące z dziećmi i młodzieżą w ramach realizacji programów szkolnych i środowiskowych.
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń oraz osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i wynikających z nich uzależnień.
- Tworzenie warunków sprzyjających działaniu tych organizacji przez dofinansowanie realizacji profilaktycznych programów środowiskowych w oparciu o zadania ujęte w programie gminnym.
- Popieranie inicjatyw krzewienia trzeźwości i abstynencji, oddziaływania na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielania pomocy ich rodzinom.
- Podejmowanie współpracy i koordynacja działań w ramach interdyscyplinarnej pomocy osobom w zakresie zadań własnych gminy i powiatu.
- Wspieranie zatrudnienia socjalnego w ramach współpracy z centrami integracji społecznej, jako uzupełnienie działań przeciwdziałających wykluczeniu społecznemu realizowanych na szczeblu lokalnym, przez ich dofinansowanie w przypadku uczestnictwa w zajęciach centrów, osób z terenu gminy.
- Inicjowanie działań zmierzających do kształtowania polityki lokalnej dotyczącej obrotu napojami alkoholowym oraz ograniczania dostępności do alkoholu.
- Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów ustawy dotyczących reklamy, promocji, informowania o sponsorowaniu i zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym, osobom do lat 18, na kredyt lub pod zastaw oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- Ustalanie przez Radę Miejską w formie uchwał, przepisów gminnych o charakterze wykonawczym w zakresie liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) oraz zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
- Prowadzenie działań kontrolno-intrwencyjnych w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz eliminacji zakłóceń porządku publicznego w związku ze sprzedażą alkoholu.
- Organizacja szkoleń dla handlowców w zakresie obrotu napojami alkoholowymi oraz zmian w przepisach ustawy i przepisach gminnych.
- Zasady wynagradzania członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych za udział w pracach komisji.
- Ustala się wynagrodzenie miesięczne w następujących wysokościach:
- przewodniczącemu - 224,00 złotych,
- zastępcy i sekretarzowi - 224,00 złotych,
- pozostałym członkom - 150,00 złotych.
- Wynagrodzenie nie przysługuje za miesiąc, w którym osoba nie uczestniczyła w pracach komisji.
Gminny program jest podstawą do składania ofert na realizację zadań w nim zawartych, a także wniosków o przyznanie dotacji z budżetu gminy na realizację zgłoszonych projektów.
|