|
|
Uchwała nr XV/108/2003 Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach z dnia 18.12.2003 w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny Na podstawie art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), art. 4 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 1996 r. nr 132 poz. 622 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rybniku, na wniosek burmistrza gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny, Rada Miejska w Czerwionce-Leszczynach postanawia: §1 Przyjmuje się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny, których treść zawiera załącznik do uchwały. §2 Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny. §3 Tracą moc uchwała nr VI/51/97 z dnia 27 czerwca 1997 r. oraz uchwała nr XIII/85/2003 z dnia 24 października 2003 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny. §4 - Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z wyjątkiem zapisów ust. III pkt. 5 załącznika do niniejszej uchwały, które to przepisy wchodzą w życie od dnia 1 lipca 2004 roku, a do tego czasu w tym zakresie obowiązują zapisy §6 ust. 3 załącznika do uchwały nr VI/51/97 z dnia 27 czerwca 1997 r. Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach, o której mowa wyżej w §3.
- Uchwała podlega podaniu do wiadomości w gazecie lokalnej "Kurier" oraz na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny.
Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny - Szczegółowe zasady obowiązują:
- właścicieli nieruchomości,
- kierowników budów,
- jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,
- wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy,
- zarządcę (zarząd) dróg publicznych.
- Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości:
- Obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości jest utrzymanie w należytym stanie sanitarnym i porządkowym całej posesji, a w szczególności urządzeń służących do czasowego gromadzenia odpadów.
- Właściciel nieruchomości (w tym gospodarstwa rolnego) zobowiązany jest do wyznaczenia miejsca (miejsc) czasowego gromadzenia odpadów komunalnych pochodzących z tej nieruchomości, odpowiadającego normom budowlanym i sanitarny (utwardzonego, estetycznego, łatwo dostępnego).
- Właściciele nieruchomości powinni wstępnie segregować odpady komunalne pochodzące z nieruchomości, wyodrębniając szkło, metale, tworzywa sztuczne i papiery, gromadzonych w specjalnie oznaczonych workach, lub w innych pojemnikach. Ich odbiór będzie odbywał się na zasadach określonych z przedsiębiorcą, nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc.
- Właściciel nieruchomości posiadający bezodpływowe zbiorniki zobowiązany jest do dokonywania przeglądów szczelności tych urządzeń zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Właściciel nieruchomości graniczącej z terenem zielonym pomiędzy pasem drogowym a granicą posesji, zobowiązany jest do właściwego utrzymania pasa zieleni, tj. do koszenia
i utrzymania czystości za wyjątkiem terenu należącego do pasa drogowego. - Obowiązki właścicieli nieruchomości przy postępowaniu z odpadami niebezpiecznymi określają odrębne przepisy.
- Ścieki z mycia samochodów nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do wód i gruntu. Winne być gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie lub odprowadzone do kanalizacji sanitarnej.
- Naprawy samochodów nie będące wynikiem awarii mogą odbywać się w miejscach do tego przystosowanych i utwardzonych, pod warunkiem, że powstające odpady będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.
- Nakłada się na zarządców (administratorów) budynków wielorodzinnych obowiązek dbania o stan sanitarno-techniczny placów zabaw, oraz całkowitą wymianę piasku w piaskownicach co najmniej jeden raz w roku (na wiosnę).
- Nieruchomość powinna być okresowo porządkowana - w szczególności poprzez:
- zebranie gałęzi i liści,
- skoszenie trawy i chwastów z zastrzeżeniem odrębnych przepisów dot. ochrony gruntów rolnych,
- zebranie papierów, opakowań szklanych lub plastikowych oraz innych tego typu rzeczy czy też substancji.
- Rodzaje urządzeń przeznaczonych do czasowego gromadzenia odpadów komunalnych, zasady ich rozmieszczenia oraz częstotliwość, zasady i sposoby usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych:
- Odpady komunalne mogą być czasowo gromadzone na terenie nieruchomości, wyłącznie w znormalizowanych kontenerach bądź pojemnikach oraz w workach z nadrukiem specjalnym, a na chodnikach i drogach publicznych - w koszach ulicznych. W innych urządzeniach odpady komunalne mogą być czasowo gromadzone jedynie podczas wywozu odpadów wielkogabarytowych (tzw. "wystawki"), ogłoszonej przez przedsiębiorcę lub burmistrza gminy i miasta.
- Urządzenia do czasowego gromadzenia odpadów komunalnych mogą być umieszczane wyłącznie w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla właścicieli, jak i pracowników przedsiębiorcy, przy czym nie mogą być przyczyną nadmiernych utrudnień i niedogodności dla sąsiadów, użytkowników dróg i obiektów użyteczności publicznej.
- Urządzenia do czasowego gromadzenia odpadów powinny być ustawione w obrębie nieruchomości w sposób umożliwiający łatwy dojazd i dostęp w celu bezpiecznego ich opróżnienia, pozwalający na utrzymanie otoczenia w należytym stanie sanitarnym i porządkowym. Za utrzymanie czystości i miejsca czasowego gromadzenia odpadów odpowiedzialny jest właściciel nieruchomości, a za miejsce załadunku odpadów - przedsiębiorca wykonujący usługi.
- Mycie i dezynfekcja urządzeń do czasowego gromadzenia odpadów należy do obowiązków odpowiednio: właściciela nieruchomości lub przedsiębiorcy wykonującego usuwanie odpadów - w zależności od zapisów umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy właścicielem, a przedsiębiorcą.
- Właściciel każdej nieruchomości, na której znajdują się zbiorniki bezodpływowe, jest obowiązany do systematycznego usuwania nieczystości ciekłych zgromadzonych w tychże zbiornikach, dokonywanego przez przedsiębiorców stosownie do potrzeb.
- Częstotliwość i zasady usuwania odpadów komunalnych.
- Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego usuwania nagromadzonych odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych, których dokonywać będą przedsiębiorcy.
- Częstotliwość usuwania powyższych odpadów i nieczystości zależna jest od rodzaju nieruchomości (budynki mieszkalne, usługowe, handlowe) przy czym jako podstawą ustalenia ilości pojemników na odpady komunalne mieszane przyjmuje się wskaźnik nagromadzenia odpadów dla mieszkańców równy 0,5 m3/osobę/rok, a dla lokali użytkowych równy 15 m3/100 m2/rok.
- Minimalną częstotliwość wywozu odpadów ustala się na jeden raz na miesiąc w ilości wynikającej z zapisanego w ust. 2 wskaźnika nagromadzenia odpadów komunalnych dla mieszkańca.
- Minimalną częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ustala się na jeden raz na 6 miesięcy. Dla budynków wielomieszkaniowych ustala się częstotliwość wywozu odpadów komunalnych co najmniej jeden raz na tydzień.
- Usuwania odpadów i nieczystości ciekłych należy dokonać na każde żądanie administratora, organów kontrolnych i w sytuacjach awaryjnych.
- Rozmieszczenie pojemników przy drogach publicznych oraz na terenach przeznaczonych do użytku publicznego takich jak:
- parki,
- zieleńce,
- place targowe,
- targowiska,
- przystanki i dworce komunikacji
winny być uzgodnione z administratorami z uwzględnieniem natężenia ruchu. - Odpady komunalne mogą być usuwane tylko do miejsc unieszkodliwiania odpadów, które zobowiązani są zapewnić przedsiębiorcy.
- Przedsiębiorcy zobowiązani są do organizowania co najmniej jeden raz w roku zbiórki odpadów komunalnych wielkogabarytowych.
- Zasady i sposób przeprowadzania deratyzacji na terenie gminy i miasta:
- Nieruchomości i zlokalizowane na nich obiekty, które należą do osób prawnych, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jednostek organizacyjnych nie prowadzących działalności gospodarczej, właścicieli budynków wielorodzinnych, urzędów organów administracyjnych, zakładów opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkół, placówek w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, placówek kulturalno-oświatowych, należy objąć obowiązkową deratyzacją, przeprowadzaną częstotliwością co najmniej jeden raz w roku oraz każdorazowo na wniosek lub polecenie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
- Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji na terenach nieruchomości wymienionych w ust. 1, spoczywa na właścicielach i użytkownikach tych nieruchomości.
- Deratyzację winny dokonywać specjalistyczne jednostki posiadające odpowiednie pozwolenia i środki do jej wykonywania.
- Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w granicach administracyjnych gminy i miasta:
- Zabrania się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach osiedli z budynkami wielomieszkaniowymi.
- Na innych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich, pod warunkiem, że:
- zwierzęta są utrzymywane na terenie nieruchomości w zagrodach,
- zwierzęta gospodarskie są zabezpieczone przed opuszczeniem nieruchomości.
- Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe:
- Zabrania się właścicielom zwierząt domowych wypuszczania ich bez dozoru poza teren nieruchomości, a w budownictwie wielorodzinnym poza obręb własnego mieszkania.
- W miejscach publicznych, każdy pies musi być prowadzony na smyczy a psy ras uznanych ustawowo za agresywne winny mieć założony kaganiec.
- Jeżeli zwierzę domowe zanieczyści miejsce publiczne, obowiązkiem właściciela jest niezwłoczne uprzątnięcie tego zanieczyszczenia.
- Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych na tereny przeznaczone na place zabaw
i piaskownice dla dzieci. - Właściciel psa winien dysponować aktualnym zaświadczeniem o szczepieniu psa przeciwko wściekliźnie.
- Zasady utrzymania terenów zielonych:
- Za utrzymanie czystości na terenach zieleni odpowiedzialni są właściciele tych terenów, a za utrzymanie czystości na komunalnych terenach zieleni - gmina.
- Odpady z terenów zieleni winny być usuwane z częstotliwością co najmniej jeden raz w ciągu tygodnia.
- Przepisy kontrolne:
Do kontroli prawidłowości realizacji postanowień niniejszej uchwały uprawnieni są: Straż Miejska oraz osoby posiadające upoważnienie burmistrza gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny. - Przepisy przejściowe i końcowe.
Usuwanie odpadów może odbywać się na dotychczasowych zasadach do 30 czerwca 2004 r.
|