|
|
Uchwała nr VII/30/2003 Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach z dnia 28.03.2003 w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny na 2003 rok Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), w związku z art. 41 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2002 r. nr 147 poz. 1231 z późn. zm.), Rada Miejska w Czerwionce-Leszczynach postanawia: §1 Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny na 2003 rok, którego treść stanowi załącznik do niniejszej uchwały. §2 Wykonanie uchwały powierza się burmistrzowi gminy i miasta Czerwionka-Leszczyny. §3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta oraz w gazecie lokalnej "Kurier". Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny na 2003 rok Diagnoza sytuacji i zasoby lokalne umożliwiające rozwiązywanie problemów alkoholowych Na podstawie wskaźników opracowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych można oszacować ilość osób wymagających różnego typu oddziaływań profilaktycznych i terapeutycznych. Dla gminy Czerwionka-Leszczyny przy ogólnej liczbie 41 440 mieszkańców szacunki te kształtują się następująco: - 2% tj. 830 osób, to ludzie uzależnieni od alkoholu,
- 4% tj. 1 660 osób, to dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym,
- 5% tj. 2 070 osób, to ich małżonkowie i inni dorośli członkowie rodziny,
- 22,5% dorastającej młodzieży (450 osób) upija się co najmniej raz w miesiącu.
Oznacza to, że ok. 12% mieszkańców czyli ok. 5 tysięcy osób doznaje szkód związanych z nadużywaniem alkoholu, borykając się z problemem alkoholowym. Ze względu na społeczną rangę tych problemów, ich rozwiązywanie staje się jednym z ważnych elementów polityki lokalnej w sferze zdrowia publicznego. Limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) na terenie gminy wynosi 140 (w tym - 92 sklepy, 48 lokale), co stanowi 1 punkt sprzedaży na 296 mieszkańców. Na dzień 31.12.2002 r. liczba punktów sprzedaży wynosi 123 (w tym - 84 sklepy, 39 lokale), a ilość wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych jest następująca: - do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo - 182,
- powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu - 111,
- powyżej 18% zawartości alkoholu - 111.
Gmina nie posiada na swoim terenie placówki ani poradni odwykowej, a funkcję tę stara się pełnić punkt konsultacyjny zlokalizowany w dzielnicy Leszczyny, którego działalność w 2002 roku przedstawiała się następująco: - udzielono 305 konsultacji oraz 70 porad dla osób z problemem alkoholowym,
- przeprowadzono rozmowy motywujące z 28 osobami uzależnionymi od alkoholu do podjęcia leczenia, z 60 osobami nadużywającymi alkoholu do ograniczenia picia oraz 36 rozmów z osobami współuzależnionymi,
- w spotkaniach grup pomocowo-psychologicznych uruchomionych od miesiąca września uczestniczyło jednorazowo po kilka osób:
- 11 spotkań grupa rehabilitacyjna dla osób uzależnionych od alkoholu,
- 8 spotkań grupa edukacyjna dla osób nadużywających alkoholu,
- 10 spotkań grupa wsparcia dla osób współuzależnionych.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2002 roku prowadziła 55 spraw (w tym 17 spraw z ubiegłego roku oraz 38 nowych wniosków) w zakresie objęcia leczeniem odwykowym zgłaszanych osób, z czego 47 spraw zakończono, a 8 spraw pozostaje do rozpatrzenia w roku bieżącym. Uzyskano 30 opinii biegłego w przedmiocie uzależnienia od alkoholu, do sądu skierowano 37 wniosków o zobowiązanie do leczenia odwykowego, 2 informacje o sytuacji dziecka oraz przeprowadzono 30 rozmów motywacyjnych ze zgłaszanymi osobami. Straż Miejska udzieliła 32 pouczeń w związku ze spożywaniem alkoholu w miejscach objętych zakazem (park, skwer, obręb sklepu) nakładając 1 mandat karny, przeprowadziła 11 interwencji wobec osób pijanych oraz zanotowała 6 zatrzymań pijanych kierowców. Ośrodek Pomocy Społecznej na przestrzeni 2002 roku objął różnymi formami pomocy 1 603 rodziny, tj. 5 549 osób. W 96 rodzinach (tj. 289 osób) występuje znaczny problem alkoholowy. Działalność profilaktyczno-edukacyjną w placówkach szkolnych realizowano poprzez programy - "Spójrz inaczej" do prowadzenia, którego przeszkolono grupę 14 pedagogów, "Noe", a także spektakle teatralne o problematyce uzależnień - "Naucz się mówić nie", "Ostatnia lekcja chemii" i "11 przykazanie - Toleruj", w których uczestniczyło prawie 2 500 uczniów. W ramach ogólnopolskiej akcji "Zachowaj trzeźwy umysł" dofinansowano realizację autorskich szkolnych programów profilaktycznych oraz programów środowiskowych sfinansowano pobyt na obozach letnich dla 55 dzieci i młodzieży oraz dofinansowywano realizatorów zadań w zakresie tworzenia alternatywnych form spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży w środowiskach lokalnych. Przeprowadzono szkolenia dla handlujących napojami alkoholowymi, w których uczestniczyły 153 osoby. Na terenie gminy działają grupy samopomocowe: grupa AA "Krokus" oraz grupa AL-Anon "Godność". Cele i założenia programu - Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszanie rozmiarów i natężenia tych, które aktualnie występują oraz tworzenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi.
- Konstruowanie i utrwalanie modelu trzeźwego stylu życia u osób nadużywających alkoholu oraz promocja postaw abstynenckich.
- Profilaktyka i edukacja w środowisku lokalnym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.
- Przeciwdziałanie procesom degradacji osób i rodzin z problemem alkoholowym przez objęcie ich formami pomocy terapeutycznej, psychospołecznej i prawnej.
- Tworzenie koalicji środowiskowej służącej zmniejszaniu i rozwiązywaniu problemów patologii społecznej z uwzględnieniem przemocy i zaniedbania w rodzinie.
- Eliminowanie z rynku alkoholowego naruszeń prawa, które wynika z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Zadania programu I. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu oraz udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. - Współpraca z placówkami leczenia uzależnień oraz biegłymi sądowymi w zakresie konsultacji i leczenia osób nadużywających alkoholu oraz badań i opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego.
- Prowadzenie i finansowanie działalności punktu konsultacyjnego dla osób z problemem alkoholowym w dzielnicy Leszczyny oraz kontynuacja zadania adaptacji pomieszczeń na taki punkt w dzielnicy Czerwionka.
- Udzielanie informacji o możliwościach pomocy i leczenia odwykowego oraz porad psychospołecznych i prawnych dla osób w sprawach związanych z uzależnieniami i przemocą w rodzinie w ramach procedury Niebieska Karta.
- Diagnozowanie osób i zgłaszanych problemów wynikających z nadużywania alkoholu poprzez konsultacje indywidualne, a następnie udział osób z problemem alkoholowym w zajęciach pomocowych dla grup wsparcia.
- Podejmowanie przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działalności zmierzającej do podjęcia leczenia odwykowego przez osoby uzależnione, poprzez motywację lub zastosowanie zobowiązania sądowego.
- Tworzenie alternatywnych form spędzania czasu wolnego dla dzieci i młodzieży poprzez finansowanie zakupu sprzętu do ich realizacji.
- Dofinansowanie programów profilaktyczno-wychowawczych oraz pobytu dzieci i młodzieży na biwakach i obozach socjoterapeutycznych.
II. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w społeczności lokalnej ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. - Zakup i rozpowszechnianie wydawnictw tematycznych traktujących o problemach alkoholowych oraz innych formach uzależnień, które z nich wynikają.
- Realizacja profesjonalnych programów profilaktycznych typu "Noe" oraz autorskich programów szkolnych i środowiskowych dla dzieci i młodzieży z uwzględnieniem elementów programu - "Drugi elementarz", "Nasze spotkania", "Spójrz inaczej".
- Prezentacje spektakli teatralnych dotyczących problemów uzależnień (narkotyki, alkohol, nikotyna) oraz form przemocy i agresji.
- Propagowanie oraz wspieranie trzeźwych obyczajów w ramach organizowanych lokalnie imprez rozrywkowo- sportowych promujących modę na trzeźwy styl zabawy oraz spędzania czasu wolnego.
- Organizacja różnych form gminnych konkursów w zakresie wiedzy tematycznej, profilaktyki problemowej, promocji zdrowia i życia bez nałogów.
- Prowadzenie społecznej edukacji związanej z profilaktyką problemów alkoholowych poprzez prelekcje, pogadanki i wykłady oraz artykuły w prasie lokalnej.
- Udział w kampanii medialnej "Zachowaj Trzeźwy Umysł" oraz innych regionalnych i ogólnopolskich akcjach dotyczących problematyki uzależnień.
- Szkolenia dla grup zawodowych oraz dla osób, które zajmują się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz wynikającymi z nich patologiami społecznymi.
- Wprowadzenie systemu informacji na temat działań podejmowanych na terenie gminy w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
III. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń oraz osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i wynikających z nich uzależnień. - Tworzenie warunków sprzyjających działaniu tych organizacji przez dofinansowanie realizacji profilaktycznych programów środowiskowych w oparciu o zadania ujęte w programie gminnym.
- Wspieranie inicjatyw krzewienia trzeźwości i abstynencji, oddziaływania na osoby nadużywające alkoholu oraz udzielania pomocy ich rodzinom.
- Nawiązanie współpracy z powiatem w sprawie koordynacji działań oraz wspólnej realizacji zadań własnych na terenie gminy.
IV. Inicjowanie działań zmierzających do kształtowania polityki lokalnej dotyczącej obrotu napojami alkoholowym oraz ograniczania dostępności do alkoholu. - Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów ustawy dotyczących reklamy, promocji, informowania o sponsorowaniu i zakazu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym, osobom do lat 18, na kredyt lub pod zastaw oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- Ustalanie przez Radę Miejską w formie uchwał, przepisów gminnych o charakterze wykonawczym w zakresie liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) oraz zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
- Prowadzenie działań kontrolno-intrwencyjnych w zakresie przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
- Organizacja szkoleń dla handlowców w zakresie obrotu napojami alkoholowymi, dotyczących zmian w przepisach ustawy oraz przepisach gminnych.
- Analiza występowania zakłóceń porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych w celu prowadzenia działalności naprawczej.
V. Zasady wynagradzania członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych. - Ustala się wynagrodzenie miesięczne w następujących wysokościach:
- przewodniczącemu, jego zastępcy i sekretarzowi - 224,00 złotych,
- pozostałym członkom - 150,00 złotych.
- Wynagrodzenie nie przysługuje za miesiąc, w którym osoba nie uczestniczyła w pracach komisji.
Gminny program jest podstawą do podejmowania działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych jako zadań własnych gminy, wskazanych ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Na realizację zadań programu przeznacza się wpływy pochodzące z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
|